tisdag 23 februari 2010

Travolta släng dig i väggen!

Fredagkvällen bjöd på disco i Leos skola. Lucas mamma Åsa hämtade upp Leo och Lukas från skolan och lämnade dem lite senare på discot. Jag hämtade sedan killarna vid halv niotiden på kvällen.


Paparazzi Åsa

Både Leo och Lukas är grabbarna som lever sina liv i mjukisbyxor. Nu tyckte varken vi eller Lukas föräldrar att det är rätt klädsel om man skall ut och dansa så det blev jeans. Självklart har vi vuxna fel för vi är inte sjuår och vet inte vad som är rätt men ännu så länge bestämmer vi och då tar vi också svåra beslut även om de är fel.

Angående mjukisbyxor så påpekade Cecilia det för Leo kvällen innan varvid Leo svarade:

-Vadå! Jag ska dansa hiphop.

-Men ska du inte bjuda upp någon.

-Men mamma, jag håller inte på med sånt. touche!

Nej, sånt håller man inte på med om man är en idrottstokig sjuåring anno 2010. Själv gick jag i dansskola från årskurs tre till fem. Jag skulle vilja säga att alla eleverna i min årskull, i min skola på Lidingö gjorde det. Vi lärde oss foxtrot, schottis, jenka, vals m m. (inga tryckare vilket var tråkigt men det tog vi igen när det var hippa.)

Nu kanske ni tror att jag dansar som en gud. Då tror ni fel. Om ni frågar min fru så får ni ett asgarv tillbaka. Jag dansar inte alls, varken full eller nykter (eller kanske full då) Ändå tycker jag att Norman Mailer har helt galet fel när han säger att ”Tuffa grabbar dansar inte”. Det är tvärtom. Tuffa grabbar dansar och det vill jag att Leo ska förstå när han blir lite äldre, även om jag inte är världens bästa förebild i det fallet. Å andra sidan är hans mamma både dansant och galant på dansgolvet.

När vi fortfarande bodde i Årsta och Axl var mindre och Leo ännu mindre så brukade vi sätta på Clash (gärna London Calling albumet) på högsta volym hemma och ha en omgång med vansinnesdans i vardagsrummet. Det var populärt och skitroligt.

Mer dans åt folket!


paparazzi Mats
Kommer ni ihåg citatet lite högre upp från Leo. ”Mamma jag håller inte på med sånt”.

Tillbaka till discot. När jag skulle hämta Leo och Lukas var allt precis som det ska vara, dansgolv, godisbar, nummerlapp till kläderna. Ingenting fattades. Det såg ut som vilken bättre dansrestaurang som helst och det är ett högt betyg åt arrangörerna. Behöver jag nämna en sådan självklarhet som att tjejerna var mycket mer uppklädda än killarna med några undantag och till dem hörde inte Leo och Lukas.


Paparazzi Mats

Direkt när jag träffade Leo sa han ”Fjorton tjejer pappa, jag dansade med fjorton tjejer. Han var också den kille som besökt godisbaren flest gånger och köpt mest godis. jag undrar om det finns något samband?


Paparazzi Mats

På hemvägen berättade killarna att de hade dansat med flera tjejer båda två vilket jag tyckte var modigt. Dessutom hade tjejer frågat chans på dem. När jag frågade vad de hade svarat så tittade de på mig som om jag var mindre vetande och svarade ”Nej, så klart.”


Paparazzi Åsa

Både jag och Lukas pappa konstaterade att om ett år kommer de här båda killarna också var mindre vetande och undra varför de inte svarade ja när de hade chansen.

3 kommentarer:

  1. Underbar läsning Jörgen!
    Om inte killarna blir dansare i framtiden så blir de nog affärsmän..
    // Åsa

    SvaraRadera
  2. ..efter deras fotbollskarriärer är över i Barca förstås!!!

    SvaraRadera
  3. Ja, väldigt rolig och trevlig läsning. Meeer!!!!

    SvaraRadera