tisdag 11 maj 2010

Tuffa killar läser poesi!

Sådana här texter förgyller just nu den yngre av våra idrottshjältars kvällar. En dikt per kväll att läsa och en dikt per vecka att skriva. Festina Lente har dragit i gång igen



Dikten han valde just denna kväll är en sådan pekoral att jag nästan började gråta av att något kan vara så direkt uruselt. Själv gillar jag poesi även om det inte händer så ofta att jag läser dikter längre. Annars är Bruno K Öijer en favorit och jag har mer eller mindre alla hans verk i bokhyllan. Där står de sedan tio år tillbaka och samlar damm. Men att höra Bruno läsa live är stort. Vid en uppläsning för typ 15 år sedan var han så paranoid att han anställde en stor och elak kompis till mig som livvakt. Frågan är bara - vem vill döda en stackars poet?
I vilket fall som helst så anser jag att han är väl värd sin konstnärslön flera gånger om.

Tillbaka till pekoralen ovan. Vem har skrivit den och varför. Det känns som om det är en tjej i yngre tonåren som är olyckligt kär. Skriver olyckliga tonåringar dikter idag ? Eller bloggar och twittrar de i stället om förlorad kärlek. Vem vet? Inte jag i alla fall. Tillbaka till vår yngre idrottshjälte som brottas med rimmen och undrar vad ordet "lama" betyder.



När han läst dikten skall han skriva av den. Det är den jobbiga biten. jag försöker förklara för honom hur jobbigt det skulle vara om han inte skulle skriva av utan skriva fritt och nytt. Han håller inte med utan diktar snabbt och enkelt:

skorpa, skorpa god
skorpa, skorpa gul
skorpa, skorpa randig
skorpa, skorpa smulig
skorpa

Leo Poeten

Det är fritt att tolka den efter eget huvud. Är den bättre eller sämre i jämförelse med kärleksolyckan ovan?
Det står fritt att rösta genom att skriva en kommentar.

3 kommentarer:

  1. Vadå...det var ju jag som hittade på den första dikten...
    Men ok - 40 år senare kan jag tänka mig att lägga en röst på Leos poem.//Cecilia

    SvaraRadera
  2. Nu ska inte Cecilia vara avundsjuk på sin talangfulle son. Cecilia har alltid varit strålande på rimsmiderier av typen grötrim/julklappsvers. Den här om "kär och besvär" har faktiskt också sina poänger, om man tycker pekoral är kul. Som jag gör. Faktum är att det någonstans i mina gömmor finns några poem förfärdigade av barnet Cecilia som lever väl upp till Leos poetiska kvaliteter. Äpplet faller inte långt från trädet. Som det heter.
    Mamma/mormor

    SvaraRadera
  3. Bloggredaktören skulle gärna vilja få in några bidrag ur barnet Cecilias tidiga alster för en omedelbar publicering.

    SvaraRadera