torsdag 6 maj 2010

Magnolia & gröna fingrar



Magnolia, smaka på namnet. För mig smakar det "Borta med vinden" och alla andra filmer och böcker jag sett och läst med rötter i den djupa södern. Sammetsnätter med tung och fuktig luft. Nu råkar just det här Magnoliaträdet stå i en liten trädgård i en söderförort till Tjockhult och tur är väl det.
Det råkar vara vårt träd. I år blommar det ungefär en vecka senare än förra året. På Leos födelsedag förra året så stod det i full blom.



Nu är det inte så stort men vackert. Jag blir glad när jag ser det och det är väl exakt vad blommor är till för. En sak jag aldrig trodde jag skriva om på den här bloggen var just blommor Men nu är det gjort, dörren är inslagen, nu finns det inga fler tabun att bryta.



De som sköter det här Magnoliaträdet och allt annat som växer här hos oss är mina två trädgårdsmästare. Om inte de fanns så skulle allt vissna ner, förtvina och förvandlas till intet. Min egen specialitet är solrosor. Mer om det senare...



Dock brukar den mindre av de två trädgårdsmästarna tröttna och då är det bra att det finns en rutschkana till hands.

För er som funderar på om en Magnolia vore något för er så är svaret ja. Nu har inte vi planterat detta träd men jag har läst om det och det verkar plättlätt att både plantera och ta hand om. Här följer några råd från en Magnoliaexpert (det finns sådana)

1. Markberedningen är A och O nnan du planterar. Magnolian trivs inte i styva lerjordar eller rena sandjordar. Satsa i så fall på planteringsbäddar. Bäst för markberedning är en blandning av torvmull och barkmull samt lite naturgödsel.

2. Inte för djupt. Plantera inte magnolian djupare än den stått i krukan.

3. Välj rätt plats till din magnolia. Olika magnolior kräver olika vad det gäller sol och skugga. Hör med din plantskola vad som gäller.

4. Magnolian trivs inte i för torr jord och behöver vattnas, särskilt i slutet av maj och under sommaren. Men låt magnolian torka ut framåt sensommaren, det främjar blomstersättningen.

5. Höstgräv inte eftersom rötterna är ömtåliga. Undvik likaså att trampa omkring runt magnolian då rötterna lätt skadas.

6. Inled våren med magnolia-godis! Blanda en topdress av torv, bark och starkare kogödsel eller kompostjord och sprid ut där din magnolia står. Vill du vara extra snäll kompletterar du med ytterligare torv- och barkblandning på hösten (men utan gödsel!).

4 kommentarer:

  1. Hej blomsterexperten!
    Vad roligt att läsa att vi Magnoliträd-skötare slipper klippa trädet...för det har vi inte gjort någon enda gång hittills. /Stora trädgårdsmästaren

    SvaraRadera
  2. Nej, det stämmer. Faktum är att vad jag vet så har vi inte gjort något överhuvudtaget av det som Magnoliaexperten föreslår

    SvaraRadera
  3. Kära Jörgen, fortsätt berätta även om blommor!Jag älskar blommor och alldeles särskilt magnolior. Hoppas du får se nån gång när de blommar som vackrast i mitt kära Helsingborg. Obeskrivligt. Jag växte förresten upp med en magnolia i trädgården. Den blev bara finare och finare för vart år som gick. Tyvärr var den ofta överblommad sedan när min lilla Cecilia kom till "Eskil" för sommarlov. Nu ska jag studera ditt odlingsråd. Få se om jag kan få en magnolia att trivas i vår nya trädgård här på Södertörn ... Vad tror du?

    SvaraRadera