fredag 14 maj 2010

Klättring på hemmaplan

Idag blev klättersuget så stort att jag tog mig upp till min lilla hemmaklippa. En vertikalvägg, ca fem meter hög, med usla fotsteg och små crimpgrepp. Klippan ligger så nära som 75 meter från huset. Jag och Leo borstade bort mossan på den med hjälp av stålborstar förra sommaren.


Foto: Leo

Det finns tre olika leder och de håller i tur och ordning ca 5c, 6a och 6a – ledgrad.


Foto: Leo

Bristen på bra grepp gör att den lilla väggen ändå funkar att träna lite på. Tyvärr är den lite för svår för barn. Annars hade det varit perfekt i och med att den ligger så nära. Bästa greppet på hela väggen är det jag håller i med höger hand. Annars är det inte större grepp än att det bara är fingertopparna som får plats.


Foto: Leo

Höjden är tillräcklig för att jag skall bryta mig om jag skulle trilla ner. Det innebär att jag inte vågar toppa ur om jag bouldrar. Funderar på att hänga en clogger för självsäkring på väggen. Men det var härligt att känna granit igen efter en vinters inomhusklättring

3 kommentarer:

  1. Ibland undrar man vad folk tänker, en medelålders man, kånkandes på en 3-metersstege och vass grillborste mitt i skogen.
    Bara klättrare förstår. Andra springer...

    SvaraRadera
  2. Va det inte där vi bouldra?

    SvaraRadera
  3. Stämmer Mathias och du gjorde FA på problemet längst till höger.

    SvaraRadera