torsdag 11 mars 2010

Lars Vilks är mordhotad

Konstnären Lars Vilks är mordhotad och förekommer just nu i alla medier. Normalt är det Lars verk som inte bara brukar bli hotade utan också drabbade av sabotage i form av motorsågsmassakrer eller brandbomber.

Det vore tråkigt om Lars blev mer känd för sin tråkiga och riktigt mediokra rondellhund än för sitt fantastiska konstverk Nimis.

Det går utmärkt att klättra i tornen om du inte är höjdrädd

Runt 1985 träffade jag Lars för första gången. Jag hade en bekant som ägde ett galleri i Helsingborg som tipsade mig om en konstnär som höll på med ett fantastiskt byggnadsverk ute på Kullahalvön. Mitt i nationalparken vid havet. Jag stack dit och på den tiden var det ett äventyr att hitta rätt, det är i och för sig inte helt lätt nuförtiden heller. Nimis ligger på en otillgänglig stenstrand. Jag tog mig dit med hjärtat i halsgropen genom att hasa nerför en brant bergssluttning.
Väl nere så häpnade jag.

Ett stort plockepinn som är väldigt stabilt

Han hade byggt några torn, kanske tolv, tretton meter höga av drivved. Det såg ut som gigantiska plockepinn. Det stod en man bredvid ett av tornen och jag gick fram till honom och frågade om det var han som var Lars Vilks. Det förnekade han å det kraftigaste men jag stod kvar och pratade ett tag till och då visade det sig att det var Lars Vilks. Han trodde att jag kom från länsstyrelsen eller naturvårdsverket eller någon annan institution. Jag bjöd på kaffe och mackor. Det blev ett trevligt samtal som jag minns det. Efter det tillfället har jag besökt Nimis nästan varje gång jag befunnit mig i Skåne. Här har jag klättrat omkring i trätornen med Axl, Grim, Assar och en massa andra barn. Här har jag och Cecilia med svettiga pannor släpat en alldeles för liten Leo ner och upp från stranden. Jag har sett projektet växa med torn efter torn och så plötsligt en sommar så hade Arx tillkommit gjort av 150 ton sten och betong.

Nu kan ju tänka er vad Länsstyrelsen tyckte om det.

Nu spelar det ingen roll längre vad de tycker. Trots över 20 år av domstolsförhandlingar, krav på att Nimis omedelbart skall tas bort, böter i olika omgångar och vandalattacker med eld och motorsåg så står hon där hon står. Numera har Nimis också blivit ett turistmål med över 30 000 besökare per år och de intäkterna tackar ingen kommun i hela Sverige nej till.

Antalet arbetstimmar Lars lagt ner på sitt verk är galet högt, vi pratar om en pågående konstprojekt som han oavbrutet arbetat med i snart trettio år. Han lär ha besökt platsen 5000 gånger.

Leo kör topprep. Säker klättring för barn.

I somras var jag, Leo och några kompisar nere på Kullaberg för att klättra. En eftermiddag stack vi till Nimis. Vid ett torn stod en man. Det var Lars Vilks. Jag gick fram och presenterade mig och berättade hur mitt förra möte hade varit med honom för typ 27 år sedan eller nåt sånt. Och han påstod sig kom ihåg... Leo skakade hand med honom och hade två frågor som han ville ställa: har du byggt allt själv och hur många spikar har du använt? Av någon outgrundlig anledning fick inte Leo fsvar på sina frågor. Men nu när jag skriver det här så gogglar jag lite och får fram fakta. Han har inte byggt det helt själv men bra nära. 160 000 spikar har han slagit in i Nimis till dagens datum.

Och här är bloggens första semestertips.

Två av Nimis sju torn, tror jag

Kullaberg är ett toppenställe och passa då på att besöka Nimis. Har du barn blir besöket än mer lyckat. Ungar (och vuxna med barnasinnet kvar) älskar att klättra i Nimis och bättre kurragömma- och picnic-ställe finns inte.

För er som är lite äldre kan jag berätta att på väg till Nimis passerar man den gård där Kullamannen utspelade sig för er som kommer ihåg den TV-serien.


Del av Arx

Erkänn att det här lite annat än någon halvtaskig rondellhund. Nu är jag inte dummare än att jag förstår att hunden har mycket lite med konst att göra men den politiska och religiösa diskussionen som det handlar om har inte någon plats på den här familjebloggen. Tillbaka till det jag skrev från början. Det vore synd om Rondellhunden blir Lars livsverk när det i själva verket är Nimis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar