onsdag 17 mars 2010

Festina Lente

På söndagkvällen kan det se ut så här, när båda boysen med viss framgång skjutit upp det oundvikliga tillräckligt länge. Axl har lyckats flytta fram hela veckans läxläsning till denna kväll. Bra jobbat!



Leo kämpar på med att utveckla sitt språk. På Leos skola kallar man just den här kursen för Festina Lente, därav den något kryptiska rubriken. Det är roligt att få hjälpa till och vara Leos coach. Vi skyndar långsamt. Leo är nu inne på bok nummer två, han har löst bokstavskoden och nu funkar det bra.



Det är kul att hjälpa Axl också men svårare. Jag kan räkna ut de tal han arbetar med – men jag gör det annorlunda. Axls sätt att räkna kräver att man ställer upp talen på ett helt annat sätt än vad jag lärde mig när jag gick i skolan. Men oavsett uppställning så får vi oftast samma slutresultat och det är alltid det som räknas. Ni som inte vet vad Festina Lente betyder, får göra precis som jag gjorde, goggla på det. Båda boysen har egna rum med egna skrivbord men föredrar ändå att sitta vid köksbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar