tisdag 2 november 2010

Höstlov

Spången över Stockbyån

Cecilia dumpade oss tidigt på måndagmorgonen vid Ropsten. Där tog vi bussen till Missionsskolan och vandrade ner mot Stockby och Turners gamla pyrotekniska fabrik.
Nu är det inte så mycket till fabrik, snarare en mindre lada. I skogsbrynet framför ladan står sex stycken små träbodar av friggebostorlek. Det ser lite konstigt ut. När det begav sig så stod det en man i varje bod och satte i hop fyrverkeripjäser. Att bodarna var utspridda var för att minimera risken för eld och katastrof.

Villa Finedal

Innan man kommer fram till fabriken passerar man Törners villa som går under namnet Villa Finedal. Originalfärg och och fantastisk snickarglädje. Baksidan av huset bjuder på ett torn. När jag var liten var huset mer eller mindre förfallet. Idag som nytt och omgiven av ett stort antal nybyggda villor.

Stockbysjön

Omgivningen är vacker och i Stockbysjön drunknaden min barndomskompis pappa. Han skulle ploga upp en isracingbana när isen brast och traktorn sjönk ner i det kalla vattnet.

Turner startade fabriken 1880 och hans fyrverkerier användes vid alla större jubiléer här i Sverige. bl a Nordenskiölds Vegaexpedition. Tydligen var verksamheten igång till 1972. Om det tror jag vad jag vill. Det här är min barndoms trakter och jag har absolut inget minne av det. Däremot har jag tydliga minnen av hur ett antal kilo svartkrut hittades tillsamman med några tiotal meter tjärstubin av nyfikna grabbar i yngre tonåren. Jag har också tydliga minnen av sprängkraften. Hur sandlådor i olika lekparker smyckades ut med meterljupa kratrer, hur ordentligt spikade kojor flög all världens väg och att ingen blev skadad även om detonationerna måste hörts flera mil åt alla håll.

Fika vid Kottlasjön

Från Stockby följde vi ån till Kottlasjön där det smakade gott med varm choklad. Flisan var duktig och gick nästan själv hela vägen.

Marsch pannakaka

Vi mötte upp farmor som gick stavgång mer för balansen än konditionens skull misstänker jag. Det bjöds på pannkakor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar