fredag 19 november 2010

Stereotypa könsroller




Tvillingarna på gatan fyller år och promenaden går till BR. Vad köper man åt en åttaårig pojke och flicka? Till killen är det liksom inget problem. Jag har ju en åttaåring själv och då är det ju bara att fråga honom. Till tjejen uppstår problem för jag vet verkligen inte. Vad gillar tjejer på åtta år? På promenaden till BR stannar jag en mamma som är ute och går med två flickor i lämplig ålder och frågar dem. När jag går hem efter uträttat ärende funderar jag över en undersökning jag läste om för några veckor sedan. Enligt den är vårt JAG till nittioprocent genetiskt betingat och resterande tio procent kommer från miljön. Skräck eller inte. För inte länge sedan pratade man om 50/50 eller 60/40. Stor del av 70- och 80-talets pedagogik utgick från att likheten var större än skillnaden. Det fanns en stor chans att kunna påverka. Men 90/10 lämnar inte mycket manöverutrymme.
Det ger så klart en förklaring till varför pojkar verkligen inte vill leka med dockor och varför tjejer vägrar helt normala pojkaktiga krigslekar. Det förklarar varför min lilla dotter gärna står bredvid mig och låtsas laga mat när jag fixar middagen. Och det förklarar varför grabbsen i stället rusar omkring i vardagsrummet med ett svärd i högsta hugg. Innebär det att en pojke är mer lik vilken pojke som helst än sin syster genom blodet?
Så även om jag tyckte det var lite skämmigt i leksaksaffären över att vara så stereotyp så stöder den senaste forskningen mina leksaksinköp.
Pistol till Putte och en Top Model dagbok till Sofie.
Grattis på födelsedagen båda två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar