söndag 28 november 2010

1:a advent



Det är den 28 november och snön ligger djup. Vart tog växthuseffekten vägen? Den globala uppvärmningen? Jag har ingenting emot snö, is och vinter men i november. Det blir en lång vinter misstänker jag. Vi har fått upp adventsljusstakar, adventsstjärnor och ljusslingor utomhus. I går hade Axl sin första träff med sitt konfirmationsgäng. När han kom hem tittade han upprört på Cecilia och sa: Du sa ingenting om att jag måste gå på tio gudstjänster!

Denna kalla snöiga dag bjöd på handboll för både Axl och Leo. Axl härjade ute i Nacka Bollhall och stänkte in fem mål från sin högerkant. Det är mycket bra. Vi andra hängde med Leo ner på södertörn till Sorunda socken och Sunnerby. På södertörn hade det nog fallit nära en halvmeter snö. Vägarna bjöd på riktigt vinterföre - glashalt och livsfarligt. Leo spelade två matcher, vann en och förlorade en. Hur många mål han gjorde vet jag inte men mer eller mindra nittioprocent av alla mål gjorde han allt. Återigen var det en förlust i sista matchen mot Tyresö. Denna gång med två mål. Leo var oerhört besviken och jag försökte trösta honom trots förlusten. Leo sa att han var inte ledsen för att de förlorade utan han var ledsen för att alla i hans lag inte hade kämpat.
Efter matcherna åkte vi till mormor June och morfar Per för glögg, lussebullar, pepparkakor med ädelost och korv med bröd. De var mer eller mindre insnöade. Per hade tillbringat många timmar bakom snöskoveln denna morgon. Den här vintern har startat storstilat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar