tisdag 26 oktober 2010

The Wire - TV när det är som bäst

En av världens mest hyllade TV-serier

Nu är det slut. Efter att ha följt karaktärerna i fem månader har jag och Cecilia sett det sista avslutande avsnittet i det som har kallats världens bästa TV-serie. Vi startade med det första avsnittet i den första boxen lite efter midsommar. Vi satt i stugan på landet under ljusa sommarkvällar och följde poliserna, politikerna, langarna, hamnarbetarna, missbrukarna, barnen och alla de andra i Baltimores olika samhällsskikt. På Gotland lånade vi säsong 2 och 3 av Kenneth. Säsong 4 köpte vi och säsong 5 lånade vi av Flisans dagiskompis Cecilias föräldrar.
Det har varit en fantastisk upplevelse.


Omar blev snabbt vår favorit

Nu i slutet av oktober har vi sett alla fem årgångarna med sammanlagt ca 58 avsnitt. Vi har tillbringat ungefär 3400 minuter framför TVn. Det är mer än en hel arbetsvecka. Här pratar vi om ungefär 58 timmars TV-fest.
Var det värt det? Absolut. Ni som inte sett The Wire, köp boxarna. Det är TV när det är som allra bäst.

'
Grabbarna vid hörnet

Serien är hyllad världen över och tillhör en av mina favoriter tillsammans med de engelska serierna "Jag Claudius" och "En förlorad värld", de tyska serierna "Heimat" och "Berlin Alexanderplatz", de amerikanska serierna "Sopranos" och "Twin Peaks" (de första åtta avsnitten) samt inte att förglömma de svenska serierna "Hedebyborna" och framför allt "Spung" som gick på en oväntat dålig TV-tid. De var nästan som att SVT skämdes för att visa den.

Bubbles eller Bubs gör affärer

The Wire gick också på SVT men även den fick en TV-tid som inte skapade några återkommande tittare precis. Annars är det trots allt SVT som fortfarande står för kvalitet även om de alltmer envisas med att konkurrera med de kommersiella kanalerna på deras villkor. Vilket är helt galet. I går klockan 20.00 (dvs prime time) visades detta: TV3 Top model 14 ( ett gäng anorektiska brudar), TV4 Biggest loser (ett gäng fetknoppar), TV5 Ullared (ett gäng shopoholics). På SVT visades samtidigt Vetenskapensvärld samt Sommarpratarna. Det säger allt.

The Wire är skrivet av duktiga författare så när ni sett alla avsnitt kan ni gå till er lokala boklåda eller bibiliotek och låna böcker av te x Lehane. Han är något ojämn men jag kan rekommendera Shutter Island och Rött regn (båda böckerna har blivit två sevärda filmer) Samt Pelecanos böcker. Där kan jag rekommendera allt han skrivit.
Men nu är allt slut. Det känns som om vi förlorat en nära vän. Jag kan erkänna att varken jag eller Cecilia vet hur vi nu ska tillbringa våra kvällar. Det känns plötsligt väldigt tomt framför TV-soffan:)



Bunks och McNulty

Jag avslutar med citat från dagens DN just angående TV-serier.
"HBO:s serie "The Wire" är ett lysande undantag och ett mästerverk som saknar motstycke, svidande samhällskritik och ett myller av fascinerande människoöden. Här lyckas man skildra hela den moderna staden, hur vi alla faktiskt påverkar varandra. "The Wire" visar att det går att förbättra villkoren för våra barn men att det kräver engagemang. Kanske är det därför serien inte har samma höga tittarsiffror som snygga själlösa produktioner som "Sopranos" eller "Mad men."
Så sant som det är sagt.

2 kommentarer:

  1. "Mad men" är min första sitta hemma och titta på TV-serie på video. Funkade bra som pappaledig, nu får jag hitta andra vägar.
    Har ni inte sett den så kan det vara er nästa lång körare...

    SvaraRadera
  2. "Mad men" är jag sugen på att se. Har du boxarna att låna ut? The Wire var min och Cecilias första sitt hemma och se TV-serie på dvd:n. Du bara måste se The Wire. Vi har ganska många av boxarna hemma som du kan låna om du vill.

    SvaraRadera