fredag 25 juni 2010

Summertime and the living is easy

Titeln i det här inlägget speglar den här midsommaren. Enkelhet efterfrågas. Det finns tusentals och åter tusentals covers på sången "Summertime and the living is easy". Jag är kanske traditionell men Billie Holidays version är den som gäller för mig.
Midsommar smaka på det ordet. Förväntningar och kaos. Har man några år på nacken så smakar det både sött och salt. Min barndoms midsomrar tillbringades i Västervik och var fyllda av små grodorna osv. Min tonårs midsomrar utspelade sig på Möja, Sandhamn och Grinda i sällskap med kompisar, brudar, Silverrom, Kir och mellanöl. Numera som familjefar med andra värderingar är jag tillbaka i barndomen. Och bra är väl det.


Felicia bär en blomsterkrans och finare krans får ni leta efter om ni inte köper en själva. Den är av plast. Annars satsar vi denna sommar på tradition. Inte så att Cecilia går och samlar sju blommor att ha under huvudkudden precis. Och varför skulle hon det. Är hon inte gift med en drömprins eller?
I vilket fall så startade vi med en sillunch, snaps och öl. För första gången på många år så slapp morfar Per vara fyllechaufför i och med att mormor precis tagit körkortet.



I Rossla var stången rest och dansen hade redan börjat när vi dök upp.


Ni som läst den här bloggen vet vad jag anser om dans men om det gäller " Vi äro musikanter ifrån Skaraborg" eller "Här är karusellen som skall gå till kvällen" så hänger jag på.


Jag är stolt över att våra coola trettonåring och vår stentuffa åttaåring inte tvekar en sekund inför ringdansen. Om ni undrar över mormor så är hon just denna dag sjutton år och morfar Per som inte syns i bild fotar just det svenska midsommarfirandet åt tyska antropologer.



Felica hängde på rätt bra. "Raketen" som avslutade all dans var nog hennes favorit.



Glad midsommar från oss till er.


1 kommentar: