tisdag 5 juli 2011

Gud möter Axl


Axl har konfirmerats, halleluja. Efter tio dagars konfirmationslägerpå Barnens Ö som vi inte har en aning om hur det var så skedde konfirmationen i Mariakyrkan.


När Axl kom hem från sin vecka så frågade vi så klart hur han hade haft det. Svaret på den frågan var bra. Mer fick fick vi inte ur Axl. Hur kan någon som varit så pratglad och kommunikativ över en natt förvandlats till någon som svarar norrländskt enstavigt på allt?

Av det där ordet bra, framgick det ändå ( vi är framstående uttolkare av Axl) att Axl hade haft det riktigt bra på sitt läger. Och den film som projicerades mot en av kyrkans väggar visade att vi hade tolkat Axls "bra" rätt. Kyrkan är en historia för sig. Jag och Cecilia var inte nöjda med Mariakyrkan (ingen av oss hade någonsin varit inne i den) utan hade hellre sett att konfirmationen skedde i samma kyrka som Felicia döptes i. Hur fel kan man ha! På utsidan ser de ut som ännu ett tragiskt byggnadsverk från sjuttiotalet men inuti blir man glatt överraskad

Ni som varit i Tempelplatsens kyrka i Helsingfors vet vad jag menar. Det var en fin ceremoni, en fin stund. Felicia började gråta vid första psalmen " Gud är god". Konfirmanderna spelade upp olika scener och det gjorde de bra. Axl fick bästa rollen, tycker jag , som ängel.



Det här är samtliga 28 konfirmander på en bild. Ser bra ut om ni frågar mig.

Visst är han ganska änglalik i hela sin uppenbarelse. Leo kom och tiggde ett mynt som han fick. När jag frågade vad han gjort med pengen så berättade han att han tänt ett ljus för Cecilias mormor, min pappa och Dimitrios.


Fjorton år och allt finns framför honom.


Matea, Felicia och Leo hänger på. Vi saknade Gustav.

Två redtops på en bild.

Därefter bar det av till Mormor och morfar Per för smörgåstårta, kaffe, saft och kakor. Mormor har inte gått i någon bartenderskolan för mängden avec jag och morfar Staffan fick hade gjort varje alkoholist tårögd. Jag och barnen stannade kvar och grillade innan vi tog färjan 23.30 på natten till Gotland. Men det är en annan historia. Grattis Axl och Gud.

1 kommentar:

  1. Mycket fina bilder! hoppas... jag vet att ni haft det bra :D kul att Leo tände ljus för pappa <3 av Anastasia

    SvaraRadera